Енергетика Полтавщини. Історія та сучасність

140 років тому на вулицях Полтави спалахнули перші електролампочки.

Про цікаві подробиці історії розвитку та становлення енергетики Полтавщини – читайте у наших статтях.

До кінця XIX століття для освітлення вулиць використовували газові та гасові ліхтарі, а в будинках – свічки, гніти, гасові лампи. Вони були незручними у використанні, небезпечними, оскільки призводили до пожеж, та дороговартісними. Тому вчені звернули увагу на електроосвітлення.

Першу згадку про електричне освітлення у Полтаві зустрічаємо у журналі «Электричество», де було сказано, що у 1881 р. у містах Петербурзі, Москві, Гатчині, Києві, Архангельську…Полтаві були встановлені електричні ліхтарі. Вони працювали від електромагнітної машини Грамма, що живили електродугові лампи, розроблені винахідниками того часу П.М. Яблочковим, К.Г.Сіменсом і Й.Г. Гальске.

В Полтавському обласному архіві зберігається документ який засвідчує, що у 1888 році Товариством «Страус і Савицький» була відкрита перша електростанція у Полтаві, потужністю 30 кінських сил, яка працювала від парового локомобіля. Вона знаходилася у кварталі провулку Карпового (сучасний Романа Шухевича) та вулиці Олександрівська (Соборності) у дворі родини Варшавських. Підстанція освітлювала вулицю Олександрівську, навчальні заклади і будівлю «Гранд-готелю» на розі вулиць Кобеляцька і Олександрівська (сучасні Європейська та Соборності).
Стаціонарна, більш потужна електростанція була збудована у Полтаві 1900 року на вулиці Гоголя, 20. Вона забезпечувала електроенергією драматичний театр і вуличні ліхтарі.

А взагалі на Полтавщині до 1917 року електроенергія була лише у п’яти населених пунктах: Полтаві, Лубнах, Котельві, Кременчуці та Диканьці (у палаці Кочубея).

Саме з Кременчуком пов’язаний і електричний трамвай, який з’явився на вулицях міста 122 роки тому. У кінці ХІХ століття гужовий транспорт починає витісняти «сталева кіннота» і спочатку екзотичний трамвай з часом стає звичним видом транспорту. На той час в Україні трамвайні лінії мали такі міста, як Київ, Катеринослав (тепер м. Дніпро), Єлисаветград (Кропивницький) та Житомир. Кременчук став п’ятим містом України, що отримав цей найсучасніший та найзручніший на той час вид міського транспорту.

Попит на електроенергію зростає. Було престижним встановлювати у своїх будинках електричне освітлення. Електроенергію починають використовувати підприємства (млини, олійниці, водоканал тощо). Виникає необхідність будівництва нових, потужніших електростанцій.
Але про це – у наших наступних публікаціях.