Корисна інформація про електролічильники

Враховуючи чисельні звернення споживачів щодо встановлення та роботи засобів обліку електроенергії, ми підготували відповіді на найбільш актуальні питання у рамках даної теми.

Чому необхідно проводити заміну електролічильника?

Заміна електролічильника здійснюється у 3 випадках.

1) Коли прийшов час чергової метрологічної повірки (періодична повірка проводиться раз на 6-16 років, залежно від типу електролічильника). Засоби вимірювальної техніки (до якої відноситься і електролічильник), що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність».
Згідно з п. 2.7.3 Кодексу комерційного обліку електричної енергії, відповідальним за повірку є оператор системи розподілу, тобто АТ «ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО». 

2) АТ «ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО» в рамках Інвестиційної програми проводить заміну електролічильників на багатофункціональні, які мають можливість вести облік електроенергії, спожитої у денний та нічний час. Такі лічильники встановлюють із запровадженням системи АСКОЕ.

У двох вищеописаних випадках, ініціатором заміни засобу обліку виступає АТ «ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО».

3) Електролічильник може бути замінений з ініціативи споживача, коли той бажає встановити замість однозонного (однотарифного) засобу обліку багатозонний або ж хоче розмістити у своєму господарстві сонячні батареї. У такому разі оплата за засіб обліку електроенергії, а також за роботи з його заміни, відбувається за кошт самого споживача. 

Що таке АСКОЕ?

Автоматизована система комерційного обліку електричної енергії (АСКОЕ) – різновид автоматизованої системи, що складається із засобів вимірювальної техніки, а також з устаткування, що забезпечує збір, обробку, збереження та відображення інформації, засобів зв’язку та синхронізації часу, функціонально об’єднаних для забезпечення комерційного обліку електричної енергії.

Чи може мешканець відмовитися від електролічильника, який пропонує АТ «ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО» та придбати його самостійно?

Згідно п. 5.2.11. Кодексу комерційного обліку електроенергії, замовник право самостійно придбати ЗКО та інше обладнання вузла обліку, що відповідають вимогам цього Кодексу, Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» та іншим нормативно-правовим актам, що містять вимоги до таких засобів та надати такий електролічильник АТ «ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО» для здійснення вхідного контролю. Споживачу, який планує придбати засіб обліку самостійно, слід пам’ятати: електролічильник, який не пройшов метрологічну повірку, не може бути введений в експлуатацію!

Як перевірити роботу електролічильника?

У разі, якщо споживач сумнівається у правильності роботи електролічильника, йому слід звернутися до відповідної філії АТ «ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО». Позачерговий контрольний огляд та технічна перевірка засобу обліку буде здійснена безкоштовно протягом 20 робочих днів з дня реєстрації звернення споживача, а експертиза – протягом 20 робочих днів з дня оплати споживачем її вартості. У разі, якщо комісія по проведенню експертизи встановить, що лічильник є несправним, споживачу повернуть кошти, пов’язані з проведенням даної експертизи і проведуть перерахунок спожитої електроенергії.

Що робити, якщо лічильник пошкоджено?

Якщо споживач виявив, що електролічильник пошкоджено, він повинен звернутися до філії АТ «ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО», з якою у нього укладений договір. Приїдуть фахівці Товариства, оглянуть засіб обліку електроенергії і складуть акт обстеження електролічильника. Якщо буде така необхідність, лічильник буде взятий на експертизу, внаслідок чого спеціалісти визначать, чи було втручання сторонніх осіб у роботу засобу обліку. 

Що робити, якщо виникли проблеми з лічильником (горить, іскрить, димить)?

Споживачу ні в якому разі не слід торкатися до лічильника, щоб не наражати себе на небезпеку і не пошкодити пломби. Якщо такі проблеми виникли, слід терміново зателефонувати до філії АТ «ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО», з якою у споживача укладений договір або до Кол-центру компанії:
– (0800) 305-035 (безкоштовно);
– (0532) 510-910;
– 050-305-99-10, 097-20-20-207, 093-17-02-533 (за тарифами операторів зв’язку).

Надання доступу до електролічильника

Відповідно до п. 6.1. Кодексу комерційного обліку електроенергії, власники вузлів обліку, зокрема споживачі, зобов’язані забезпечити безперешкодний доступ постачальнику послуг комерційного обліку електроенергії, оператору системи та іншим уповноваженим особам, які мають на це право, для проведення контрольного огляду, технічної перевірки та зчитування показів електролічильника.

Недопуск до засобу обліку загрожує споживачу відключенням електроенергії на основі Акту про недопуск до лічильника, якщо протягом п’яти робочих днів від дня отримання такого акту, не забезпечить представникам оператора системи розподілу АТ «ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО» доступ до свого об’єкту та електроустановок для контрольного огляду, технічної перевірки, виконання інших робіт, які передбачені Кодексом або не узгодить з ними дату проведення таких робіт.

Яка відповідальність за цілісність електролічильника та пломб?

Відповідальність за збереження лічильників, встановлених у квартирі або на іншому об’єкті споживача (і пломб на них), покладається на споживача. Відповідальність за збереження лічильників, встановлених на сходових клітинах у багатоквартирних будинках (і пломб на них), покладається на балансоутримувача (ЖЕК, ОСББ).
У разі виявлення порушень представниками АТ «ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО», складається акт про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії.

Споживач повинен оплатити вартість необлікованої електричної енергії, обсяг якої визначається на підставі акту, а також компенсувати витрати, пов’язані з позаплановою заміною або ремонтом засобу обліку.

Після опломбування засобу обліку електроенергії, складається акт про збереження пломб, підписаний споживачем і АТ «ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО». У цьому документі мають бути вказані:
– номер і місце встановлення кожної пломби;
– сторона, яка встановила пломби;
– сторона, відповідальна за збереження та цілісність лічильника;
– відомості про відтиски пломб повірки лічильника.

Варто пам’ятати! Несанкціоноване втручання у роботу засобів обліку, зміна схеми підключення, пошкодження чи зрив пломб та/або індикаторів, втручання у їх параметри з метою зміни показів, самовільне підключення до електричної мережі – грубе порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії.

Як замінити лічильник для переходу на дво- або тризонний тариф?

Споживачу, який має бажання замінити електролічильник, потрібно звернутися до групи з обслуговування споживачів філії АТ «ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО» за місцем проживання і подати заяву. Спеціалісти порекомендують тип електролічильника, підготують договір про надання послуг комерційного обліку електричної енергії і озвучать загальну вартість послуг (вартість лічильника, його заміна, транспортні витрати).

На назначений час, до споживача приїдуть спеціалісти філії, замінять електролічильник і внесуть зміни до договору. З моменту встановлення нового засобу обліку, розрахунок спожитої електроенергії буде вестися за дво- чи тризонним тарифом.