Перші кроки електроенергетики Полтави

Сьогодні, у Міжнародний день музеїв, пропонуємо ознайомитися з другою статтею нашої рубрики «Енергетика Полтавщини. Історія та сучасність», написану на основі матеріалів, які зберігаються у Народному музеї АТ «ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО».

Промисловий бум початку ХХ ст. вплинув на розвиток електроенергетики та електрифікації. Наявні у Полтаві електростанції уже не могли задовольнити електричною енергією, яка вироблялася, усіх бажаючих. Гостро стало питання будівництва нової, більш потужної електростанції. У 1914 р. «Артіль російських інженерів» розробила проект будівництва паротурбінної електростанції у Полтаві на березі р. Ворскла, неподалік станції «Полтава» Харківсько-Миколаївської залізниці.

У 1914-1918 рр. для майбутньої електростанції споруджено машинну залу, частково змонтовано парові котли. За проектом, будівля станції була розрахована на два турбогенератори потужністю 1000 кВт кожен і чотири котли горизонтального типу по 278 м кв. поверхні нагріву.

Події, пов’язані з національно-визвольною боротьбою українського народу 1917-1921 рр. призупинили спорудження паротурбінної електростанції. Його відновили лише у 1921 р. Було придбане обладнання, необхідне для монтажу турбогенераторів потужністю 1500 к. с. та близько п’яти вагонів залізних димарних труб для парових котлів станції.

Протягом 1923-1925 рр. було завершено монтаж обладнання паротурбінної електростанції, що розташувалася на вул. Миколаївська, 64 (зараз Старий Поділ, 5). 1925 р. відбувся запуск першого турбогенератора потужністю 1000 кВт. Саме цей рік вважається роком початку функціонування станції. Після запуску першого турбогенератора нової електростанції, у місті було збудовано 15 трансформаторних підстанцій і прокладено до них мережі живлення.

Потреби в електроенергії для промисловості стрімко зростали, гостро постало питання збільшення потужностей станції. У листопаді 1929 р. був введений у роботу турбогенератор № 2 потужністю 3000 кВт. 1935 р. запущено турбогенератор №3 потужністю 1500 кВт. Перед початком Другої світової війни, на станції уже працювало п’ять турбогенераторів. Були збудовані приміщення головної контори, ремонтного цеху, складу паливно-мастильних матеріалів, гараж та депо мотовозів, введена в роботу механізована вуглеподача, оснащена автоматичними вагами та самохідним грейферним краном.

Однак у мирну працю полтавських енергетиків втрутилася Друга світова війна. Про те, як вона вплинула на роботу Полтавської паротурбінної станції, читайте у наступній частині нашої розповіді.